Projekt

Definitionen av ett projekt kräver att det innehåller en planerad start och ett planerat slut.​
Dessutom ska projektet vara bundet av prioriteringen om att hålla tiden (T), eller rätt nivå på kvalitet (Q), eller inom budgetramen ($). Bara en av dessa tre områden kan styra prioriteringen mot mål.​

Medger bolagets affär att vi arbetar i projektform? Om ja, har vi då rätt struktur och kompetens inom bolaget för att framgångsrikt använda formatet att nå våra mål?​

Ett projekt behöver inte vara omfattande i antal engagerade eller i budget för att ha betydelse. Tvärt om. De korta projekten driver ofta utväxlingen mot mål snabbare och tydligare. Kan vi dessutom bygga projekten att passa t ex i leveransprocessen, så finns goda förutsättningar att skala upp i through-put genom bra arbetssätt.​
Vi arbetar inte mer, vi arbetar smartare.​

Kommunikation är den viktigaste och svåraste ingrediensen i ett projekt. Alla deltagarna i ett projekt har krav på sig att bedriva god kommunikation i alla riktningar och hantera förväntningar på rätt sätt.​
När kulturen är engagerande och drivande kommer alla individer ta ansvar för sitt arbetssätt och kommunikation.​
Det positiva resultatet i projektet låter sig inte dröja vilket också leder till ökat självledarskap hos projektmedlemmarna och inte sällan till utveckling inom struktur och kultur på bolaget.