Definitionen av ett projekt kräver att det innehåller en planerad start och ett planerat slut.
Dessutom ska projektet vara bundet av prioriteringen om att hålla tiden (T), eller rätt nivå på kvalitet (Q), eller inom budgetramen ($). Bara en av dessa tre områden kan styra prioriteringen mot mål.
Medger bolagets affär att vi arbetar i projektform? Om ja, har vi då rätt struktur och kompetens inom bolaget för att framgångsrikt använda formatet att nå våra mål?
Ett projekt behöver inte vara omfattande i antal engagerade eller i budget för att ha betydelse. Tvärt om. De korta projekten driver ofta utväxlingen mot mål snabbare och tydligare. Kan vi dessutom bygga projekten att passa t ex i leveransprocessen, så finns goda förutsättningar att skala upp i through-put genom bra arbetssätt.
Vi arbetar inte mer, vi arbetar smartare.
Kommunikation är den viktigaste och svåraste ingrediensen i ett projekt. Alla deltagarna i ett projekt har krav på sig att bedriva god kommunikation i alla riktningar och hantera förväntningar på rätt sätt.
När kulturen är engagerande och drivande kommer alla individer ta ansvar för sitt arbetssätt och kommunikation.
Det positiva resultatet i projektet låter sig inte dröja vilket också leder till ökat självledarskap hos projektmedlemmarna och inte sällan till utveckling inom struktur och kultur på bolaget.